Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Friday, 23 November 2012

~SPEECHLESS~

Assalamualaikum............
Anyeong haseyo everyone!
How is your day?
Well ... Speechless ni bukan nya nak cerita pasal lagu Lady Gaga..
Tapi aku speechless dengan sikap manusia zaman sekarang yang tak ada kesedaran sivik...
Tapi bukan nya nak cerita pasal pembuangan sampah atau pencemaran alam sekitar
Cuma kesal dengan sikap sesetangah manusia ni
Yang aku rasakan tak dak hati , tak dak perut...
Atau maybe ada orang yang akan kata..
"Hang ni ketinggalan zaman ka apa"
Tapi bagi aku...Tak kira zaman lani atau zaman sekarang semua sama ja...
Ini kisah benar yang nama pelaku tidak perlu lah di jaja di sini...
Si lelaki ni memang dah lama menjalin kan hubungan dengan seorang perempuan ni.
Si lelaki ni agak berumur dan perempuan pulak umur sama dengan aku..
So kalau dah berumur ni dah tentu la ada isteri ada anak ...
Mula-mula tengok depa dua ni macam baik-baik gitu ja.,,
Tapi semakin lama aku tengok depa dua ni semakin rapat..
Kebetulan masa tu isteri laki tu jatuh sakit..
Sakit nya pulak tiada ubat .. kanser,
paham-paham ja la kan...
Kalao kanser lambat laun memang akan mati,
Lelaki ni terus-terusan berhubungan dengan perempuan ni..
Mungkin sebab bini dia tak dapat nak layan dia ka macam mana pon tak tau la kan...
Sampai la satu ketika isteri lelaki ni meninggal dunia.
Datang lah semua warga taulan rakan sekerja melawat rumah lelaki ni.
Oleh sebab lelaki ini berbangsa cina..
Waktu nak melawat tu byk hari lah..
Pada hari yang ke - 4 upacara funeral untuk isteri dia di jalan kan....
Dimana mayat isteri tersebut akan di bakar.
Menurut seseorang yang di kenali yang lain, 
Mayat yang di bakar itu mengambil masa sehari utk sejuk
Dan keesokan hari nya kaum keluarga boleh la mengambil abu dan tulang temulang mayat tersebut...
Hari ke - 5 la makna nya kan??
Tapi yang membuat kan aku hairan,,
Pada hari ke - 5 tersebut.. Aku dapat lihat si lelaki dan si perempuan ni 
Pergi makan-makan bersama..
Macam tak peri kemanusiaan ..
Tau lah hampa berdua dah dapat lesen agung kan..
Tapi agak-agak la..
Tak leh nak hormat si mati ke?
This is why i am so speechless..
Speechless dengan sikap lelaki dan perempuan ni......
Memang lah yang pergi tu takkan kembali,,
dan yang hidup harus lah meneruskan perjalanan hidup niii..
Tapi sebagai manusia yang bertamadun aku rasa ...
Seboleh-boleh nya jangan lah tunjuk sangat ketamakan hati tu...
Tak boleh ka kalau tunggu dalam masa seminggu dulu...
Bukan kah masa ini adalah masa utk berkabung...
Kalao lelaki tu dah bengap kenapa la si perempuan ni boleh jadi bahlul..
tak reti ka nak bagi nasihat kalau pon laki tu ajak keluar
Tolak la secara baik..
Masa utk hampa berdua utk bersama memang terbuka dan terbentang luas dah,
Cuma mintak a moment to respect that dying person..
So speechless!

Semoga kita semua terkecuali dari bersikap seperti ini..
amin...



No comments:

Post a Comment

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart