Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Saturday, 27 July 2013

RESIPI LAKSA UTARA VERSI LIEYA VONJAY

Assalamualaikum ....
Anyeong haseyo kengkawan sekelian....
Apa macam puasa hari ni ?
Nanti berbuka masak yang sedap-sedap yer..
Liya pon sama. Kat umah hari ni ada buat LAKSA tau...
Sapa suka makan laksa , hands up please...
Cepat-cepat nak kira , kalo tak ramai
tak mau lah tulis resipi niiii... ^_^
1,2,3,4,5................10,000000
Wah memang ramai lah yang suka laksa...
Laksa memang makanan feberet Liya sejak kecik lagii..
Kalao ada laksa , tak makan nasik pon tak pa dah..
Makan tu kalo tak kembung memang tak berenti..
Ok now! Jom kita pakat-pakat salin resipi
yang Liya nak bagi niii.. ^_^



Bahan - bahan utk Kuah...

1. Ikan (1 kg - kalo nak buat lagi banyak kuah nya tmbah lagii )
2. Belacan ( Besaq ibu jari)
3. Cabai kering (10 biji- boleh tambah kalo nak lagi pedas
4. Bawang besaq - 5 labu
5. Sardin (nak boh tin kecik @ besaq ekot suka )
6. Asam keping - 3 keping.
7. Daun cenohong , bunga kantan

Cara - cara :
1. Rebus ikan
2. Siap rebus air nya sejat masuk dalam periuk yang lain .
3. Asing kan isi dengan tulang ikan.
4. Blender belacan , cabai kering, bawang(4 labu) dan ikan sekaligus.
Kalo tak muat buat dua kali .
Siap blender tuang dalam air rebusan ikan tadi.
5. Blender sardin dengan bawang(1 labu)
Tuang dalam air rebusan jugak..
6. Blender tulang ikan tadi sampai hancoq.(Jgn lupa tmbah air )
siap blender tapis dan masuk kan air tulang ikan tadi
kedalam camporan air rebusan dan lain2.
7. Masak atas api sampai dia menggelegak.
8. Masuk kan garam dan aji secukup rasa.
9. Masuk kan bunga kantan dan daun cenohong .
10. Agak-agak dah masak tutup api yer...

Ulam - ulaman :
1. Daun Selom
2. Bawang besar
3. Timun.
4. Cabai burung.
5. Asam Limau
6. Telur

Laksa pulak ikut suka nak guna yang kecik atau yang besaq tu terpulang.
Liya suka laksa kecik sebab senang nak telan...
Jgn lupa mencuba resipi ni yer..
Senang cepat dan mudah..
Yang penting kena pandai mengolah mengikut
citarasa sendiri..

Ok guys!
thanxxx for reading!!

10 comments:

  1. ngee..sedapnya laksa.nak sikit?hehehe

    ReplyDelete
  2. JM pun suka mkn laksa tapi selalu buat tak campur ngan ikan sardin..resipi nih mesti umphh

    daun cenohong tu mcm mana rupanya..jap nanti JM google :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jm cuba lah resipi niii... Mana tau kena dgn selera.... Daun cenohong tu daun kesom . hehehehe :)

      Delete
  3. ini adalah favrt puan bayu...sangat fvrt...nyumm nyumm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pn Bayu leh cuba resipi saya lah yer. :)

      Delete
  4. Replies
    1. cuba lah buat , boleh tau cm na rasa nya :)

      Delete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart