Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Saturday, 27 July 2013

RESIPI SIMPLE MAKARONI GORENG

Assalamualaikum....
Anyeong haseyo beautiful people....
Pernah makan makaroni goreng tak ?
Sedap kan ... so hari ni Liya nak kongsi resepi mudah.
Makaroni Goreng.. 
tada!!


Rupa parasnya cm ni tapi rasa dia terangkat habis. 
Memang sedap... ^_^
So tanpa membuang masa lagi ..
Jom tengok resipi dia..

bahan - bahan :
1. Makaroni(bentuk apa pon takpa)
2. isi ayam/tulang ayam (ikut suka)
3. bawang putih & bawang merah (utk menumis)
4. Kicap cair  (masin)
5. Kicap pekat (masin/manis - kalo nak nampak gelap)
6. sos cili & sos tiram,
7. Cabai serbok / cabai kering /cili bo 
(Liya guna cabai serbok thai)
8. daun sup
9. daun bawang 
10. Carrot (Ptong halus)

Cara : 
1. Tumis kan bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau
2. Masuk kan isi ayam / tulang ayam dan goreng sehingga masak
3. Masuk kan carrot dan kacau dengan ayam tadi sampai masak.
4. Masuk kan kicap cair, sos tiram, sos cili 
Bahan kat atas ni ikut sedap ye. Kicap cair tu boh lebih pon xpa 
5. Kacau sampai pecah minyak then masuk kan makaroni..
Makaroni tu jgn lupa rebus pulak yer...
6. Kacau sampai makaroni tu masak.
7. Kalo nak tambah warna leh letak kicap pekat.
8. Garam tak payah bubuh yer, sebab kicap dah masin. Just letak aji.
9. Tabur daun sup dan kacau,,
10. Selepas angkat dalam pinggan , tabur dengan daun bawang pulak yer,,,

yay! dah pon boleh makan....
Jangan lupa mencuba resipi tunggang langgang kat atas ni yer,,,

Bye!




4 comments:

  1. saya bese makaroni goreng yang bentuk lagi satu. btw,,kat tempat saya susah nak cari makaroni yang betul2 halal nih.huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke iqa ? kt pasaraya umah akak ni berenaka bentuk ada.. boleh tahan nak pilih la..

      Delete
  2. fae jarang sgt makan macaroni hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak liya pon sama.. time2 ja makan.. heheh

      Delete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart