Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Friday, 30 August 2013

BENDA - BENDA PELIK YANG BOLEH MENGUBATI PENYAKIT LELAH @ PENAT @ ASTHMA

Assalamualakum...
Anyeonghaseyo beautiful people.
Hari ni nak kongsi something yang mungkin
orang-orang yang sakit lelah @ penat dah tahu ^_^
Tapi apa yang nak di kongsi ni bukan lah
makanan yang sedap untuk di makan,
tetapi benda pelik yang berjaya menyembuh kan
penyakit lelah seperti yang telah di beritahu
oleh orang-orang tua dan orang-orang
yang di kenali..
Liya senarai setakat yang ingat je lah yer..

1. Permaisuri Anai-Anai


Kawan-kawan percaya tak yang permaisuri anai-anai

ni boleh menyembuh kan penyakit asthma ?
Macam pelik ja kan tapi benar.
Jiran sebelah umah Liya masa kat kampung
dulu ni memang mengidap penyakit asthma yang agak teruk.
Selalu kalao kena serang tu memang sampai
tak dapat nak buat kerja la.
So satu hari husband dia dok korek-korek tepi umah
terjumpa lah permaisuri anai-anai ni.
Dia terus bagi kat bini dia .
Nak makan plak kena telan terus ok.
Bukan masak lemak ke, goreng dengan kicap ka.
No. no.. Telan mentah-mentah...
Sebab permaisuri anai-anai ni kecik ja
walaopon dia besaq dari anai-anai..
So now jiran kiter tu dah recover
dari sakit asthma dia dan sekarang
dah pon naik badan berbanding dulu ^_^
Nak tau khasiat lebih lanjut tekan kat SINI
Tengok gambaq pon dah meremang bulu ketiak.
Macam mana nak telann..  Euwwwwww...

2. Anak tikus

Sanggup kah anda ??
Euw euw.. geli~!
Macammana nak telan . oh no... Never..
Tapi ada ja ayah kawan kiter yang dah telan dan 
dah sifat walepatliat dah..
Pelik kan?
Wallahualam...

3. Taik kambing


Pelik gak ni,,
Macam mana nak telan taik kambing kan.
Walaupon bentuk lebih kurang macam coklat chip..
Rasa kena celop dalam coklat dulu baru boleh 
hehheheheee...

4. Hati Monyet

Yang ni memang tak ahh..
Kesian kot... Comel je kan..
Tiba-tiba sembelih untuk amek hatiii.. 
tak sanggup den,
Kalo yang ni boleh kot nak buat goreng dengan
kunyit, masak kicap ke.. hehehhe...

5. Dhob

Yang ni aku penah makan.
Tapi bukan yang masak lemak cili api 
atau pon nasi beriani dhob tapi
yang dah kering di hancur kan dan di buat kapsul..
Beli sebotoi RM10 masa dok Kelantan dulu.
Boleh di kata kan lepas makan kapsul tu,
asthma tu dah kurang la..
Jarang-jarang nak kena dan
tak seteruk dulu, cuma tak hilang terus lah...
Kalo makan yang fresh rasa nya leh hilang kot,
Tapi kalo yang buat masak pon euwww...
tak boleh telan aku rasa,,, :P

6. Tenggiling


Rupanya tenggiling dalam bahasa Inggeris 
ialah Sunda pangolin..
Comel je kan tenggiling ni..
Banyak khasiat and pasal tu lah
orang siam dok makan menda ni.
Harga dia memang mahai sampai kan
budak-budak muda sanggup juai kalo jumpa benda ni
tengah jalan . hehheehhee..
harga tolak kat siam boleh mencecah RM900..
Kalo yang ni bf adik kiter pernah makan.
dan memang menjadi lah...

Dah siap tulis entry ni terus rasa nak muntahhh..
Uwekkkkkkkss...
Sebenaq nya ada lagi benda pelik tu tapi
dah terlupa dan dapat ingat yang ni aja.
so kalo ada yang berani dan sanggup makan
untuk kesihatan boleh lah cuba..
Sekian 
bye!_!







19 comments:

  1. takpela..nak kekal asma je laa...nk mkn bnda pelik2..mau mati terus kot! haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehheheee... di jamin tak mati sebab penawar , tapi memang geli lah nak makan ...hehehe ^_^

      Delete
  2. HEHEHEH . XPENAH MKN SUME TU .. TP YG SY SNDIRI PENAH MKN N LEH KURANG KAN LELAH SY .. KUMBANG MEKAH :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh.. kumbang mekah pon leh yer ^_^ 1st time dgq ni :) pastu lega tak ???

      Delete
  3. Replies
    1. heheeeeee... kak pon samaaaa .. gelii.... ^_^

      Delete
  4. syila lebih sanggup asthma dr telan benda@ tu..
    geli tekak bayangkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahahhahaaa... tu lah... biar ja asthma tu ada kan..

      Delete
  5. adoilah!!!!kembang terus tekak!!!!bluweeeekkk!!!!x lalu den!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. huahua... kan kan memang muntah hijau la.. ^_^

      Delete
  6. kembanggggg... uwekk uwekk..,, abik ubat sepital jer lah.. sah sah selamat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehheee... ni pon selamat ja makan utk berubat cuma exotic ja .. huhu

      Delete
  7. Waaaa..geli lah Lieya..kalau macam ni tak sembuhlah nampak gayanya kalau ada penyakit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheheheeee.... tu lahhh... hanya berjiwa kental sahaja yang berani ^_^

      Delete
  8. tengok anak tikus pun terasa nak muntah..
    *kawan bapak pernah telan anak tikus...

    ReplyDelete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart