Followers

Kerana Setem 50 Sen


Assalamualaikum..............
Anyeonghaseyo beautiful people....
Selama 2 hari belog ini tidak di update... sebab tuan nya busy..
Hari ni nak la cerita sikit kisah bengang yang telah di alami kelmarin..
Time rehat kelmarin lepas makan aku pergi ke Pejabat Pos.
Tujuan utama nak membeli setem.
Seperti yang semua sedia maklum kalau nak beli setem tak perlu ambil nombor kan ?
Okey aku pon tak ambil nombor dan terus ke kaunter yang aku nampak macam tak berapa nak busy.
Staf pos malaysia masa tu tengah dok tunggu sorang pak cik ni isi borang poslaju,
So aku pon dengan lemah lembut nya bagi tau dia

"  Saya nak beli setem "

Dia pon menjawab tanpa memandang langsung wajah aku

" Saya ada customer kak. Akak pergi ke kaunter lain yang nampak kosong"

Ok fine .. setakat nak ambil setem ja pon kan apa la susah nya .
Dia bukan dok buat apa pon , dok tunggu ja kan ..
ok tak pa aku pon tunggu lagi kat tepi tu nak mintak tolong kaunter yang sebelah dia pulak.
Tiba-tiba kakak yang kat kaunter tu tanya

Staf Pos : ya , ada apa ?
Aku : Saya nak beli setem . 50 sen , RM4 "
Staf Pos : Nak buat apa setem 50 sen ?? "
Aku: Nak hantar surat.
Staf Pos : Mana surat tu nak tengok..
Aku : Tak ada , Ada kat rumah .
Staf Pos : Tak boleh la macam tu. Tau tak sekarang ni kalau nak hantar surat kena letak setem 60sen
untuk surat yang paling ringan , sampul putih.(dengan tegas nya gaya cikgu sekolah)
Aku : Oh yaka . Sampul berwarna tak boleh guna ka (tanya dengan lemah lembut nya)
Staf Pos : Saya tak kata pon tak boleh (dengan kasar nya macam aku ni orang bodoh)

Dalam hati aku , ai suka hati aku la nak beli setem 50 sen pon..
Bukan tak boleh letak dua keping kat sampul tu kan...
Yang dia nak buat isu sangat ni kenapa ?
Kalau rasa tak cukup setem sangat lempaq ja surat tu dalam tong sampah tak yah cakap banyak ..
Pelik kan. ? bukan nya nak beli sekeping pon setem tu tapi nak beli RM4.
Bersamaan dengan 8 keping ... so apa masalah nya ??
Aku mula nak naik angin dah masa tu..
Dok buat cakap lebih kurang ja kan dengan kita memang nak kena la,
Terus aku tempik kuat sikit dan tegas sikit

" Lani bagi saya setem RM2 dua keping"

Terus staf tu ambil dan bagi tak banyak soal.
Tadi aku cakap molek-molek nak tengking aku ..
Saja nak bagi aku naik angin kan.....
Aku ambil setem bayar dan terus blah ..
Masa tu memang ramai jugak la orang kat pos office tu,
Lantak la depa nak kata aku kurang ajar ka apa .
Aku memang geram sangat-sangat ..
Orang cakap elok-elok macam tu ja layan org macam la baru hari ni nak pos surat.
Takkan la nak explain satu-satu kot mampuih la,
Dah orang mintak setem 5 kupang tu bagi je lah...
Tobat aku tak pi dah pos kat situ...

Next time kalau payah sangat nak melayan orang nak beli setem ,
Tak payah suruh terus ke kaunter untuk beli setem.
Buat ja peraturan baru kalau nak beli setem pon kena ambil nombor,
Baru puas hati sikit .. tak dak la customer di layan macam orang bodoh sangat..
Grrrrrrrr..... Sekian ...

20 comments:

  1. bila cakap bebaik diorg lak tnjuk belang
    layan mcm acuh xacuh
    padahal bukan diorg kje free sana
    *geram*

    ReplyDelete
  2. bgus akak,tegas je kat dia..
    orang cakap leklok,banyak tanya plak dia..
    tak pandai layan custmer ke apa ni..
    !

    ReplyDelete
  3. sabar Lieya...akak pernah kena tapi kat phone..orang ckp baik2 dia ckp kasar..bila akak dah naik angin baru nk ckp baik2..apapun situasi kenalah cakap baik..
    bila orang dah hangin baru nak tunjuk baik..:)

    ReplyDelete
  4. agaknya memang macam tu dekat semua pos office..saya pon penah kena macam tu..macam lah besar sangat keje dorang nak tengking2 oang

    ReplyDelete
  5. Pttnya kja kna ikhlas kn.biaq snyuman ja sntiasa dibibir..^_^

    ReplyDelete
  6. salam. eee macam takda bahasa dia kan..sy pulak yang geram..hhhu

    ReplyDelete
  7. sabor lieya..
    kadang memang keram ngan kerenah manusia ni..
    cam setem tu kalo beli yang bawah 60sen ade jer nak tanya..
    ikut suka la..dah kalo tak boleh beli nape nak buat??

    ReplyDelete
  8. kuang ajaq!!! lain kali pi sound tepek kat muka dia..
    "OIII BERENTI KERJA LAGI BAIK LAH PHUIIII"

    ReplyDelete
  9. patut tak wat setem 50sen lah gitu kan?
    x adalah org beli setem 50sen. sapa yg nk kena sekolah ni.. <-ngapi lagi!

    ReplyDelete
  10. kalau lya kena layan sampai mcm tu pun boleh hangin juga..sabar ya lieya..

    ReplyDelete
  11. mcm mana pos malaysia nak maju kalau ada pekerja mcm nie.. Fiza pernah juga keluar artikel pasal posmen yg tak bertanggungjwb, buka surat.. sbb selalu kene.. serik rasanya...

    ReplyDelete
  12. eiiii x sukeeeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  13. JM pernah kena dgn staff pos mcm ni pasal kes nk beli setem jgk lah huhu

    ReplyDelete
  14. memang hanginlah jadinya../sabo jelah

    ReplyDelete
  15. Peliknya :o Katsini pun rasanya takyah beratur ni. Bukan ada urusan apa pun, beli setem kejap jee

    ReplyDelete
  16. eeeee....memang gerammm kak! memang benci orang sombong2 ni,macam lah jawatan tu tinggi sangat. kita tanya elok2...dia boleh cakap macam tu. tak patut sungguh. orang macam tu takyah keja pun takpa. p duk relax kat umah,haisssshhh...sabarjela.....

    ReplyDelete
  17. begitu garang dia menjawab..
    tapi masa saya beli setem dlu (tahun lepas kot) staff pos cakap saya (lemahlembut tau), akan jual setem 0.60 je sekarang ni..dah takde 0.50..paling kecik la tu 0.60sen.

    ReplyDelete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!