Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Saturday, 14 September 2013

JOM BELAJAR BAHASA KOREA : LEVEL 1 , LESSON 5

Assalamualaikum...
Anyeonghaseyo beautiful people...
Jom sambung pelajaran kita...
untuk hari ni kita nak belajar tentang 
penggunaan 이에요(i-ye-yo) dan 에요 (ye-yo)

1. 이에요(i-ye-yo)  - digunakan untuk perkataan yang berakhir dengan huruf konsonan.

firstly, korang tau tak apa itu huruf konsonan ?
b,c,d,f,g,h,j,k,l,m,n,p,q,r,s,t,v,w,x
adalah contoh huruf konsonan.
bagaimana pulak dengan korean alphabet ?
nak tau leh usha kat papan hijau di bawah ok ??

sekarang dah paham kan apa itu konsonan ?

ok .. sekarang jom kita tengok contoh 
apa sebenaq nya yang cikgu tak bertauliah ni cakap 

1. 물 (mul) = water / air
+이에요 = mul i-ye-yo (Its water/Ini air)
물이에요 ? = mul i-ye-yo ? (Is that water?/adakah ini air?)

apabila di tambah dengan tanda soal ,
automatically maksud akan berubah.
simple kan ?
-------------------------------------------------------------------------------
2.에요(ye-yo) - digunakan untuk perkataan yang berakhir dengan huruf vowel .
a,e,i,o,u
Untuk korean alphabet boleh rujuk di atas yer..
sekarang kita terus pegi kepada contoh 

학교 (hak-gyo) = school/sekolah
학교에요 = hak-gyo ye-yo (Its a school/ Itu sekolah)
학교에요 ? = hak-gyo ye-yo ? 
(Is it school?/adakah itu sekolah?)

Ok got it ?? 
so. perkataan i-ye-yo dan ye-yo ini
boleh di tambah kan kepada apa jua benda yang lain.
cth nya : meja, kerusi,pensil,buku..
opsss.. one more thing ..
뭐 (mwo) = what/ apa 
뭐 + 에요?= mwo ye-yo ? 
What is it ? What is that ?
**뭐 (mwo) cara sebutan nya macam macam bo.. ok ?
sebut perkataan ni mcm mengulum gitu.. hehehe..
HOPE YOU GUYS UNDERSTAND MY EXPLAINATION..
In Case u dont please ask.. ^_^

source : TTMIK











17 comments:

  1. oke class da start hehe nad ikut nie :)

    ReplyDelete
  2. yang ni nk kena baca 2-3 kali...sbb susah sikit nak absorb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhhuhuhu.. baca 2 3 kali tu paham x ??

      Delete
  3. Replies
    1. kalo ikut kan sebelom ni level 1 dh habes.. pastu stop lama sgt dh . skrg ni bru nak start blik dari awal.. ainim pulak ?

      Delete
  4. Eh dah lesson 5.. Ni kena stat awal ni

    ReplyDelete
  5. wah.. thanks! bagusnya ada cikgu Korea ni =D

    ReplyDelete
  6. cekgu,tu bukan tanda seru,tanda soal^-^

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahahaaa,,, nana tq tegor akak lgsung tak perasan tau ^_^

      Delete
  7. bila ckgu ni nak ajar saya depan2 ni??? hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. boleh2 mai2 kat umah

      Delete
    2. rumah cikgu kat mana?? nnti sy nak pegy . hahaha

      Delete
    3. kt perelih la cek... awt cek dok perelih jgk ka ? hehehe

      Delete
    4. tak ar.. cek duduk Johor je!! :P

      Delete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart