Followers

~ AZAM NAK KURUS ~



INTRO

Tgk tajuk pon dh rasa mcm nak tergelak. Leh buat ka?? Mcm dh bertahun dh berazam nak kurus ni. tapi berat badan ni mcm yoyo. sat naik sat trun. tak pernah nak maintain. Skrg ni naik 5 kg pastu x trun2 dh. Dah dekat beberapa bulan jgk la aku maintain dgn berat 80 kg. Sebelum ni 75kg . Adeh. nak bagi trun 70kg pnya la susah.. Kena usaha banyak. Tp nak gerak kan badan ni pnya la malas... asyik terlentang ja depan laptop tgk cerita.. hehehhee... so hari ni apa kata cuba bergerak bdan.. curi2 masa kurg2 setengah jam utk buat senaman dan keluar kan peluh sebnyak yg mungkin... Boleh ke buat... InsyaAllah .. malam ni start buat, Siang2 hari mmg xdan dh..:)))))

INSPIRATION

Apakah yg mendorong insan yg bernama Lieya ni utk mengurus kan badan.. ahahhahaha.. lawak ja tls mcm ni... Sbb lama dh dok sebut2 nak buat.. tapi buat2 ja .. pastu xbuat dh.. smua hangat2 taik ayam ja..
Nak azam btoi2 azam xpenah sgt pn... Bukan apa, geram ... asal nak p cari seluar @ baju ja... kalau yg berkenan tu .. mmg xdak saiz.. Sedih je kan... Try2 xmuat... Jadi smpai bila nak kecewa mcm ni.. Duit ada nak beli baju tapi saiz pulak xda,,, Tapi alhamdulillah la.. walau mcm ni pon masih jgk ada baju2 yg boleh di x beli,, xdak la smpai ke tahap kena tempah smua baju kat kedai smata2 sbb xdak baju lgsung yg leh muat dgn badan ... aku seniri pon x sggup nak smpai ke tahap tu.. agak2 mcm na la nak jalan.. lagipon baju2 kalo yg style2 comel2 saiz agak terhad. XL pon mcm saiz M je.. Kesian org2 yg pkai baju besar2 mcm kite ni kan... Org kalau dh gemok mcm ni pkai apa pon xbrapa lawa,,Tapi bukan sbb tu ja yg mendorong.. yg penting tu utk kesihatan.. Risau jgk kan, di usia muda ni ( muda ke ?? ahhaha) dpat penyakit kronik mcm penyakit jantung, darah tinggi atau kencing manis. Jadi kena la usaha utk mencegah dan cuba hidup dgn gaya hidup yg lebih sihat . Memang la ajal maut tu d tangan tuhan anytime ja Allah leh sentap nyawa kita,, Tapi selagi kita hidup selagi itu la kita kena berusaha.. Aku sebagai seorang yg dah agak lama hidup membawa sgala lemak2 tepu ni bersedia berkongsi pendapat dengan smua utk kebaikan kita bersama. Dulu, back in the year 2005 pernah dh cuba buat mcm ni.. Di mana masa tu berat aku 70kg dan dengan usaha aku , aku berjaya menurun kan berat smpai 58kg.. ahahhahaa.. 58 kg tu mungkin agak berat bagi org yg dh sedia kurus ,, Tapi bagi mnusia2 yg senasib dengan aku , 58kg tu mmg jumlah yg agak memuaskan dan membangga kan. Aku sendiri pon sepanjang hidup berat 58kg tu time aku form 5 (2002) pastu kali kedua masa 2005. pastu smpai sekarang ni pon dah berthun tak penah smpai ke tahap tu,, nak mengurang kan 22kg bukan senang woo.. kena berhempas pulas dengan penuh tenaga baru dpat buat mcm tu.. Tapi demi diri seniri dan diri seniri aku akan cuba buat yg terbaik... :)))



STEP BY STEP :

so kena la ekot step by step

1. Jaga makan
2. Catat makanan harian. (utk memantau makanan apa yg kita makan)
3. Minum air byk2 (+- 2liter sehari. biar smpai mengulang jamban pon xpa lah)
4. Senaman (yg ni paling penting)

utk bdan yg mcm aku , sejak aku hidup ni aku dh buat kajian dh. Kalo xsenaman . Jaga makan pon xjadi apa, sekilo pon xtrun . kalo berat 75 kg. Dok stakat tu ja la selagi x makan lebih . Kalo senaman , keluar peloh, baru lah sedikit demi sedikit berat tu mula menampak kan penurunan.. paling2 koman pon seminggu 1kg.. Jadi la kan ,, pada x trun lgsung.. kalo smggu 1kg sebulan dh 4kg. ok la tu kan.. kita xleh tamak2 sgt ... hehehhee.. konon.. :)







No comments:

Post a Comment

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!