Kalau dah follow, jangan lupa tinggal jejak :)

Click Click

Sunday, 27 October 2013

JEM DAN JUS ROSELLE HOMEMADE

Assalamualaikum...
Anyeonghaseyo beautiful people...
Pernah dak minum jus roselle atau makan roti sapu jem roselle?
Mesti ramai yang pernah kan kan...
Kelmarin dulu mak ada bawak balik buah roselle satu beg plastik besaq.
Ada dekat2 60 bijik semua nya.. Kawan mak yang bagi.
So apa lagi mula lah cari resipi untuk buat jus dan jem roselle ni.
Orang kampung panggil roselle ni buah asam belanda.


Inilah dia rupa sekuntum bunga roselle ^_^

Mula-mula kiter rendam dulu dalam air untuk buang kotoran..
Pastu cuci bersih..


Lepas cuci bersih kiter rebus bunga roselle tu sampai air nya jadi merah..
Sebab bunga roselle tu ada hampir 60 biji. 
kiter masukkan gula sebanyak 1.5kg.
Bila dh empok angkat dan tos kan pastu blender lah bunga tu.
Air nya pulak simpan untuk di jadikan jus.

Ni bunga roselle yang dah pon dikisar. 
Sekarang ni nak masak atas api pulak.. 
Tambah sikit lagi gula ikut citarasa masing-masing okey ?

Alrite dah pon siap jem roselle...
Masak sampai pekat okey... Tak payah campor tepung jagung pon okey...


Air Roselle dah pon boleh minum..
Just tambah air dan ais batu saja ...
Yang rebus tadi tu lah masuk kan dalam botol simpan dalam peti ais.. 
Simple kan cara nak buat dia.. ^_^


Jem yang dah siap tu masukkan dalam botol yang comel macam ni okey ??
Ingat tau bahan2 dia adalah..

30 kuntum bunga roselle
1kg gula 
Air 2 liter..

Kalo lebih kuntum nya tu kawan-kawan leh tambah seniri pandai-pandai je lah yer...
Selamat mencuba ... ^_^

P.s : Tak dapat rasa lagi jem ni sebab roti tak beli lagi. hehhehee ^_^






13 comments:

  1. Senang jer buat jem rupanya.. Heheeh.. Macam sedap pulak tengok jem roselle tu.. 60 kuntum bunga roselle dapat bape bekas jem ekk? =)
    ZON PERMAISURI CHOMEL

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh isi dua bekas nutella besaq tu hehehe... ^_^

      Delete
  2. Mama mira selalu buat, SEDAP sgt :D

    ReplyDelete
  3. Tau tak, td Vee terbaca jem dan jus ROSLEE. I was like, sapakah Roslee ni? Pastu baca isi entry baru perasan itu ROSELLE, bukan ROSLEE. Hahahaa. My aunt rajin buat ayaq diaa. Tapi Vee tak suka sgt :S

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam mana vee boleh tak suka roselle ekk ? kak suka sangat2 roselle .

      Delete
  4. Replies
    1. sedappp.. rasa dia masam manis . macam buah prune jugakk ^_^ lebih kurg macam asam syiling jugak

      Delete
  5. Tak pnh rasa buah roselle ni..huhu...bestnya..nk g cri kt kdai la cmni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena cari kat umah org yg ada pokok tu hehe. tak pon cari pokok dia pastu tanam .. sepokok pon dah xlarat nak makan dah hehe

      Delete
  6. roselle jam tu agak asam ya kak?

    ReplyDelete
  7. tak pernah beli dan rasa lagi buah ni.. rajin ye buat sendiri :)

    ReplyDelete
  8. mcm byk je buat..? POS!! POS!!!!!!

    ReplyDelete

Each Comment from u guys means a lot to me.. thanXX!!

Copyright© All Rights Reserved Lieya Von Jay's Heart